THIS IS INTAN HUWAINA OFFICIAL BLOGGER . BE NICE . BE GENTLE . BE SOFT . (:

Friday, June 28, 2013

AMALI PERTANIAN #4 SEM 1

TAMAN HERBA DAN AROMA 
yes , ini adalah tempat amali yang agak susah dicari
penat jalan dekat bukit expo 
(bukit expo adalah tempat rekreasi di UPM)
padahal tempat nie sangat lah dekat dengan kolej kediaman aku duduk
sebelah kolej je
beria jalan jauh-jauh

sampai sampai situ kitorang terpaksa tunggu yang lain 
sebab mereka pun sesat jugakk
huahahha .
done sampai situ sempat lagii berkongsi tips jawab exam maths
hahah . lupa nak story , malam tu jugak kitorang test 
TEST 1
minggu exam kitorang still belajar pagi then malam jawab test
itulah hidup students asasi kat sini

kitorang dibahagikan kepada dua kumpulan .
satu pergi taman herba , satu lagi pergi taman aroma .
actually akku nak sangat pergi taman aroma tapi semua orang nak pergi situ
then terpaksa lah pergilah 
TAMAN HERBA

kitorang di brief dulu pasal herba-herba ni
kat sini banyakk sangat pokok herba 
macam- macam ada . 
ade jugak herba yang jarang jumpe .
apetah nama herba tu . aku pun lupe , nanti aku ingat aku edit semula post ni
hehe^^
herba yang aku  nak cerita ni boleh ubatkan penyakit-penyakit misteri 
instructor tu cerita lebih kurang RM600 ++ 
itu baru anak pokok je .
belum mak dia lagi . kalau yang besar aku tak tau lah bape harga nye

after dengar briefing kitorang pun kene lah bersih-bersihkan
kawasan kat situ , 
kene tanam pokok sikit and baja serta siramm
haritu panas sikit , 
so ramai lah yang lenjun dibanjiri peluhh
first , kitorang diberi baldi kuning 
macam baldi construction tuhh 
untuk isi baja dan dibawa terus ke tapak semaian

eh ? same pulak tudung aku dengan warna baldi tuhh . hahha

mula-mula kitorang kena bersihkan tapak semaian tu
merumput dulu
(merumput adalah membuang semua tubuhan yang
 tumbuh disekeliling pokok contah rumput kerana
 rumput tersebut akan mengganggu tumbesaran pokok tersebut)

then , lepas tuh kitorang baja lah pokok-pokok tuh .
baja yang digunakan adalah baja tahi ayam
baja ini adalah tahi ayam yang telah diproses 
after kene air baja ini akan kembali ke bentuk asalnya semula iaitu tahi ayamm . kui kui


syahmi with the baja tahi ayam. muka tahan bau baja tu

baja ni makk aihhh busuk ya amatt 
aku pun tak tahan bau dia 
tapi aku pegang je lahh , naib baik dia bagi sarung tangan nak pegang baja tu
kalau tak aku pun tak sanggup nak pegang
hehe^^

me with aqilah, nampak tak sarung tangan tu , hahah

okok , 
lepas aku siap merumput and baja pokok pokok tuh
kene pulak buat kerja tambahan
haishhh
aku kene potong pokok yang serabai macam ape je .
tengoklah pokok tu , macam bertahun tak di usikk
haha

ramaikan , tu ramai membe tengah buat kerja masing-masing

nak tgok hasil aku potong pokok nie??
huhu
actually aku tak buat sorang
aku buat ngn membe aku lagi sorang
suhaida nama dia , tapi dia guna gunting kecik je , 
aku guna yang gedabakk besar punya
yelahh nak cepat , aku nak cepat balik sebenaranya
penat dah duduk kat situ , panas ya amaatt


TADA !! ni lah hasilnya
before kiri after kanan
nampak takk ? 
walaupun tak berapa kemas tapi aku berpuas hati dengan karya seni aku kali ni
itu saja untuk amali kali ini
jumpa diamali seterusnya



No comments:

Post a Comment