THIS IS INTAN HUWAINA OFFICIAL BLOGGER . BE NICE . BE GENTLE . BE SOFT . (:

Friday, June 21, 2013

AMALI PERTANIAN #3 SEM 1

halooohaa~
hey you guyss
okay kali ni aku nak bawak korang ke tempat 
ladang lembu tenusu 
yeay ~
kali ni aku punya amali pertanian bertempat di ladang 16
iaitu ladang lembu tenusu yang ada kat upm nie
ladang ni actually besar n aku penah pegi haritu tyme lembu pendaging 
kali amali ni takk suprise lah macam yang hari tu
sebab kitorang dah tau tempat 
haha

okay ~
macam biase lah , bas khas akan hantar kitorang semua sampai kat situ
sampai-sampai sane 
ade lembu kecik sekor tepacakk kat luar pagar 
mak ai . lembu tu memang jinak nak mampus 
aku pun tak paham kenapa lembu tu tak takut dengan orang
biasakan kalau lembu akan lari 
tapi yang nie takk
makin datang kat kita adalahhh
kitorang pulak yang rasa nak lari dari dia , 
padahal kecik je , hahaha



okay me with the lembu

kat sini tak luas macam tempat lembu pendaging
ade banyak tempat boleh explore
kat sini yang specialnya
PERAH SUSU LEMBU
haha , menarikkan . 

ALmaklum lah sekarang dah maju kann . perah susu lembu tak guna tangan dah
semua mesin yang tolong buat kan . 
senang .


nie lah mende yang tolong kita perah susu lembu tu
alat nie ade macam vakum , yang akan sedut susu lembu tu , 
yelah nak jage kualiti susu yang diperah tu lahh
tak lah tercemar
tapi 
time dolu-dolu kan 
molekk je orang minumm . kan ? 
sekarang ni je yang mengada ~
hahaha

tapi yang leceh nya pulakkk , 
nak jaga kebersihan dan kesihatan lembu tu lah
macam-macam alat yang kene ade untuk test 
test kualiti susu lah . ape lahh 
macam macam



antara things yang needed untuk lembu tu 


after kitorang dengar taklimat ringkas tu.
aku start merayau dahhh
kat situ ade banyak lembu 
lebih kurang 30 ekor , 
selebihnya kat padang ragut



 ade lah sikit sesi melawat anak-anak lembu
merasa jugakk lah aku nie nak bagi susu kat anak lembu 
waktu bagi tu kann
mak aihh 
laju bebenor minum , berebut -rebut .
aku yang nak bagi susu ni pulak yang takut 
yelahh . macam nak terkam orang je 

mostly semua lembu kat sini kita boleh touch
dewang tak lah jinak sangat dan tak lah liar 
sedang-sedang
kalau nak pegang boleh je
tgok lah gambar aku kat atas tadi tu
siap peluk lagi lembu tu
hahahha

ok lah tu je story yang amali pertanian kali ini
jumpe nanti 
k bai ~



No comments:

Post a Comment