THIS IS INTAN HUWAINA OFFICIAL BLOGGER . BE NICE . BE GENTLE . BE SOFT . (:

Friday, June 14, 2013

AMALI PERTANIAN #2 SEM 1

YOHOOO !!
finally aku dapat jugak post mende niehh
yeahh !
kali ini amali pertanian aku 
di......

LADANG LEMBU PENDAGING !!

okay . nie  amali last bebudak kuliah aku ngan Adila Kadir
quiet sad tapi nak buat macam mane kann , 
kita tak boleh halang mende yang baikk kann ??
hanya mampu berdoa apa yang terbaik untuk dia
okok . cukulahh tangkap sedih sedih niehh

perjalanan ke lembu pendaging ni sangat best !
semua orang kecoh kecoh kat dalam bas
seronok kowt buat bising ramai ramai dalam bas.
excited giler bile kitorang dah nampak tempat lembu tuhh .
hahaha

sampai sampai situ pintu tuup daa .
aduyaii . semua kecoh2 kat pintu tuhh
aku punya excited , tak pedulilahh aku ade sape kat situu
aku main redahh aje maa
aku pass through je pagar tuhh
yelahhh
mentang mentang lah slimmm kannn ? 
hahahha
instructor pun sampai n suruh aku bukakkan pagar yang aku lalu tuh
untuk deorang ,

sampai2 kene dengar instructor tu explain pasal lembu-lembu tuhh
banyak jugak lah mende baru yang tau pasal lembu nie 
rupanya lembu luar negara nie besar dari lembu tempatan
sumpahh baru aku tauu
hahahahha

lembu tempatan examplenya 
kedah-kelantan
lembu nie dikahwinkan dengan lembu luar negara . 
entah hape tah name lembu tuhh, lupe.
hahaha
tapi macam2 jenis lembu yang ade kat feedlot niehh
sampai aku un tak tau lah mne satu lembu tempatan n lembu import
tapi yang aku peliknye
lembu2 kat sini memang jinakk gilerr nak mampus..
seronokk
macam main ngan kucingg . 
sangat manjaa !! 



ni lah ladang yang disinggah kitorang kat sini
setiap yard yang kitorang pergi 
semuanya di brief kan sehabis baik oleh
instructor kat situu
actually aku nak tulis nama tapi aku lupa nama instructor tuhh
Hahahah !!



nie gambar tyme kitorang kene briefing
yang pakai baju merahh tu lahh encikk yang cerita pasal lembu lembu nie semua kat kitorangg

aku tak banyak sangat tanya part lembu nie
sebab bau lembu nie mak aihh
tak tahan sehhh
busukk !!
hahaha




kita semua nie patut bersyukur pada orang
yang sanggup nak uruskan 
lembu lembu nie semua kalau takk
tak merasa lahh kita semua
daging yang kita makan selama nie

kat ladang nie jugak ade sekor dua lembu
tenusu yang sakit
nampak tak lembu hitam putih tu ??
lembu2 tersebut ditempatkan disini
atas masalah kesihatan

hurmm . lepastuhh kitorang jenguk pulakk kat fidlot lainn.
kat fidlod ni ade lembu jantann je
nak tau kenapa lembu jantan diasingkann ??
hurmm . paham pahamm jelahh ae ? haha
deorang ni diasingkann sebab 

untuk mengelakkan daripada kelahiran baby lembu yang berlebihann
disamping mengawal baka lembu tersebut.


hahaha , nampak tak lembu lembu tuh disinari cahaya matahari yang cerahh lagi indahh . wakakakakak !

mostly lembu2 nie adalah kacukan antara lembu tempatan dan lembu import .
tgok lahh saizz nye
memang sangat besar dann gagahh
satu lagi info kat sini 

lembu daging gemuk dan padat lebih2 lagi pada bahagian lengan,paha dan pinggul 
lembu tenusu kurus tapi kantung susu lembunyee sangat besar .

tulah perbezaan yang nyata lagii bersuluhh 
antara lembu tenusu dan pendaging.





aqilahh with her friends , huhu (:

the bulls from dekatt . tapi tak cukup dekat sebab takut those bulls kejar aku nanti . bhahahah XD


tiga sahabat !


its me (:

then kitorang pergi pulakk kat kandang yang ade lembu jantan yang lainn .
mostly yang baru diasingkan dari ladang feedlot
hahaha instructor tuh explain lagi pasall those bulls tapi aku macam tak pay att sangat sebab bau kat situ busukk . hahaha .
 then aku pergi main ngan lembu2 tenusu yang ade kat kandang bersebelahann 







disebabkan kesedaran serta merta aku pun jenguk2 jugak lahh kat situ walopon busukk . lembu tuhh memang besarr nakk mampus . nak dekat sama ngan tinggi aku dahh . cer bayangkann .. aku tinggi dah 165.5 cm
sangat HUGE !

aku tak sangka ada lembu sebesar itu wujud dalam dunia nie
hahaha


nun jauh disana dahh nampak kuliahmate aku 
ramai ramai kat tempat lembu2 jantan yang busuk tuhh
tak sanggup aku nak menghadapnyee
hahah

berakhirlahh sudahh amali kali nie
sambung ke amali seterusnya
lembu tenusu
elehh . 
sebelah je dari lembu pendaging ni hah
sama je destinasi untuk amali seterusnya

tapi sedih sikit amali kali ni sebabb
amali ni amali terakhir dengan dila kadir
hahaha
okay lupekannn

 jumpa nanti
k bai (:











No comments:

Post a Comment